Het Nationale Theater

Brown Sugar Baby is een swingende voorstelling met live-muziek over een Indische jazzband in de turbulente nadagen van de Nederlandse kolonie. Deze nieuwe (muziek)theatervoorstelling van Eric de Vroedt (De eeuw van mijn moeder) wordt gespeeld door elf muzikanten en acteurs, met onder anderen Hein van der Heijden, Esther Scheldwacht en Mariana Aparicio (winnaar Theo d'Or 2023).

1935, Hotel der Nederlanden in Batavia, Nederlands-Indië. De Indische familieband Brown’s Sugar Babies maakt zich klaar voor de grote finale van het jazzconcours. De feestzaal…

Brown Sugar Baby is een swingende voorstelling met live-muziek over een Indische jazzband in de turbulente nadagen van de Nederlandse kolonie. Deze nieuwe (muziek)theatervoorstelling van Eric de Vroedt (De eeuw van mijn moeder) wordt gespeeld door elf muzikanten en acteurs, met onder anderen Hein van der Heijden, Esther Scheldwacht en Mariana Aparicio (winnaar Theo d'Or 2023).

1935, Hotel der Nederlanden in Batavia, Nederlands-Indië. De Indische familieband Brown’s Sugar Babies maakt zich klaar voor de grote finale van het jazzconcours. De feestzaal stroomt vol, maar backstage gaat er van alles mis. Een van de zangeressen is haar stem kwijt. De drummer moet last minute vervangen worden. En het jongste zusje van de familie is al dagen zoek. Ondertussen wemelt ‘t in het hotel van de meest schimmige figuren. Terwijl de problemen zich razendsnel opstapelen, zet bandleider Kurt alles op alles om zijn show te redden.  

  • Meer over de swingende jazz muziek in Brown Sugar Baby lees je in dit artikel van Het Nationale Theater
  • Voor haar rol in De jaren (2022) is actrice Mariana Aparicio genomineerd voor de Theo d'Or voor meest indrukwekkende dragende vrouwelijk rol.

Turbulent Nederlands-Indië
Brown Sugar Baby is een nieuwe toneeltekst van Eric de Vroedt geïnspireerd op de verschillende jazzbands van zijn opa en een verborgen familiegeschiedenis. Het verhaal speelt zich af in de turbulente nadagen van de Nederlandse kolonie, een tijd waarin het Indonesische nationalisme door de Nederlanders steeds harder werd onderdrukt, maar amper nog viel te negeren.  

Eric de Vroedt: "Alle debatten die nu hevig in Nederland woeden, leefden al volop in de koloniale tijd. De kloof tussen straatarm en steenrijk, de angst voor een tsunami van ‘inlanders’, complottheorieën, polarisatie, oorlog en terreur. In de jaren ’30 was Nederlands-Indië een samenleving op drift: op sommige plekken even jazzy en sexy als Berlijn, op andere plekken een meedogenloze politiestaat. De kolonie was veel opwindender én onderdrukkender dan we geneigd zijn te denken.”

Het Nationale Theater schreef ook een artikel over de samenleving in Nederlands-Indië in de jaren ’30

Wanneer

  • Woensdag 22 mei 2024 om 20.30 uurTickets
  • Donderdag 23 mei 2024 om 20.30 uurTickets

Prijzen

  • Regulier€ 28,50

Waar