De Acht Bergen

Terwijl Pietro de hele wereld overzwerft op zoek naar geluk, blijft Bruno trouw aan zijn berg. Ze leiden totaal verschillende levens, maar de vriendschap die ze al in hun kinderjaren hebben opgebouwd blijft ogenschijnlijk onverwoestbaar. Deze film gaat over liefde tussen mensen, samen zijn en eenzaamheid, over houvast, verknochtheid aan een streek, loslaten en familierelaties.

VISIE VAN FELIX VAN GROENINGEN & CHARLOTTE VANDERMEERSCH OVER HET BEELDFORMAAT
"We hebben gekozen voor een aangepast aspect ratio 1.33:1 (beeldformaat). De film had iets anders nodig. Bergen zijn verticaal en we merkten dat de bergen op deze manier veel beter in het frame passen. Wij ervaarden dat je daardoor de neiging hebt om eerder naar voren te leunen dan naar achteren en dan duik je er dus meer in. Dat vonden we een hele juiste benadering voor deze film.

Naast de …

Terwijl Pietro de hele wereld overzwerft op zoek naar geluk, blijft Bruno trouw aan zijn berg. Ze leiden totaal verschillende levens, maar de vriendschap die ze al in hun kinderjaren hebben opgebouwd blijft ogenschijnlijk onverwoestbaar. Deze film gaat over liefde tussen mensen, samen zijn en eenzaamheid, over houvast, verknochtheid aan een streek, loslaten en familierelaties.

VISIE VAN FELIX VAN GROENINGEN & CHARLOTTE VANDERMEERSCH OVER HET BEELDFORMAAT
"We hebben gekozen voor een aangepast aspect ratio 1.33:1 (beeldformaat). De film had iets anders nodig. Bergen zijn verticaal en we merkten dat de bergen op deze manier veel beter in het frame passen. Wij ervaarden dat je daardoor de neiging hebt om eerder naar voren te leunen dan naar achteren en dan duik je er dus meer in. Dat vonden we een hele juiste benadering voor deze film.

Naast de landschappen, werkte het formaat ook heel goed voor de personages; met name voor close-ups. Bij andere formaten moet je altijd nog een stuk opvullen om dicht bij het personage te kunnen zijn. Nu komen we heel dicht en puur bij de mensen.

Met dit bijzondere formaat ga je de dingen die niet getoond worden zelf invullen en dat is soms sterker. Daar zit een soort mysterie aan. Het creëert ook een soort ‘venster in venster’ en dat zijn we visueel gaan versterken door dat inkaderen soms ook effectief te doen. Net als de piramidevorm die regelmatig terugkeert, is ook dat doorkijk-principe een thema geworden in de film. Je hebt eigenlijk steeds verschillende lagen in beeld. Er wordt door een venster of een deur gefilmd, mensen staan in de deuropening, zitten in een venster of je kijkt vanuit een donkere stal naar buiten."

Wanneer

  • Zondag 29 januari 2023 om 11.15 uurTickets
  • Zondag 29 januari 2023 om 16.00 uurTickets
  • Zondag 29 januari 2023 om 19.00 uurTickets
  • Maandag 30 januari 2023 om 10.45 uurTickets
  • Maandag 30 januari 2023 om 16.15 uurTickets
  • Maandag 30 januari 2023 om 19.45 uurTickets
  • Dinsdag 31 januari 2023 om 10.45 uurTickets
  • Dinsdag 31 januari 2023 om 16.15 uurTickets
  • Dinsdag 31 januari 2023 om 19.45 uurTickets
  • Woensdag 1 februari 2023 om 12.20 uurTickets
  • Woensdag 1 februari 2023 om 16.00 uurTickets
  • Woensdag 1 februari 2023 om 19.45 uurTickets

Waar