Inside the Masterpiece

Meesterwerken: ze zijn van alle tijden. Met een hoge kwaliteit onderscheiden ze zich van de rest, trekken ze de aandacht naar zich toe en voeren ze gezag binnen de muziekwereld. Wat een eer moet het zijn om een meesterwerk te zijn! Je wordt keer op keer gespeeld, geïnterpreteerd, uitgevoerd, opgenomen; je wordt bediscussieerd en aanbeden en je haalt heel veel geld binnen.  

Maar wat is een meesterwerk precies? Bepalen het lot en het toeval of een nieuwe opus tot de meesterwerken behoort? Welke kwaliteiten maken een muziekwerk goed genoeg om het een meesterwerk te noemen? Hangt het überhaupt van de muziek zelf af? Muziektheoreticus Asja Zakhareva neemt je mee op zoek naar de elementen die een meesterwerk maken aan de hand van een van 's werelds meest geprezen meesterwerken: Dvořáks New World Symphony.

De Tsje…

Meesterwerken: ze zijn van alle tijden. Met een hoge kwaliteit onderscheiden ze zich van de rest, trekken ze de aandacht naar zich toe en voeren ze gezag binnen de muziekwereld. Wat een eer moet het zijn om een meesterwerk te zijn! Je wordt keer op keer gespeeld, geïnterpreteerd, uitgevoerd, opgenomen; je wordt bediscussieerd en aanbeden en je haalt heel veel geld binnen.  

Maar wat is een meesterwerk precies? Bepalen het lot en het toeval of een nieuwe opus tot de meesterwerken behoort? Welke kwaliteiten maken een muziekwerk goed genoeg om het een meesterwerk te noemen? Hangt het überhaupt van de muziek zelf af? Muziektheoreticus Asja Zakhareva neemt je mee op zoek naar de elementen die een meesterwerk maken aan de hand van een van 's werelds meest geprezen meesterwerken: Dvořáks New World Symphony.

De Tsjechische componist Antonín Dvořák schreef zijn laatste en meest gevierde symfonie als 'toewijding' aan een ander land: de Verenigde Staten. De symfonie werd daar geboren – slechts een paar maanden nadat Dvořák arriveerde met een speciale uitnodiging om leiding te geven aan het Nationaal Conservatorium in New York. Het stuk was meteen een groot succes: een triomf die geen enkele andere componist ooit had behaald, aldus de New Yorkse kranten. Het staat na meer dan een eeuw nog steeds op de lijst van de meest populaire klassieke werken.

Let op: deze lezing is Engels gesproken.

Wanneer

  • Woensdag 8 mei 2024 om 19.30 uurTickets

Waar