Solotentoonstelling Sung Hwan Kim

Sung Hwan Kim neemt je mee in droomachtige filmomgevingen

Dwaal door tien zalen waarin kunstenaar Sung Hwan Kim (1975, Zuid-Korea) dromerige omgevingen tot leven wekt. In zijn tentoonstelling Sung Hwan Kim: Protected by roof and right-hand muscles vermengen video-installaties zich met collage, performance, muziek en licht. Kim, zowel kunstenaar als tentoonstellingsmaker, dompelt je met vernieuwende vertelvormen onder in zijn poëtische belevingswereld.

Migratie

Mensen hebben zich altijd over de wereld verplaatst. Ze nemen vaak niet alleen de cultuur van hun nieuwe thuis over, maar beïnvloeden deze op hun beurt ook weer met eigen tradities. Zo ook kunstenaar Sung Hwan Kim, die vaak voor langere tijd op verschillende plekken woont. Grenzen en migratie zijn dan ook terugkerende thema's in zijn werk. Sung Hwan Kim: Protected by roof and right-hand muscles is Kims gro…

Sung Hwan Kim neemt je mee in droomachtige filmomgevingen

Dwaal door tien zalen waarin kunstenaar Sung Hwan Kim (1975, Zuid-Korea) dromerige omgevingen tot leven wekt. In zijn tentoonstelling Sung Hwan Kim: Protected by roof and right-hand muscles vermengen video-installaties zich met collage, performance, muziek en licht. Kim, zowel kunstenaar als tentoonstellingsmaker, dompelt je met vernieuwende vertelvormen onder in zijn poëtische belevingswereld.

Migratie

Mensen hebben zich altijd over de wereld verplaatst. Ze nemen vaak niet alleen de cultuur van hun nieuwe thuis over, maar beïnvloeden deze op hun beurt ook weer met eigen tradities. Zo ook kunstenaar Sung Hwan Kim, die vaak voor langere tijd op verschillende plekken woont. Grenzen en migratie zijn dan ook terugkerende thema's in zijn werk. Sung Hwan Kim: Protected by roof and right-hand muscles is Kims grootste solotentoonstelling tot nu toe in Europa en brengt werken uit meer dan 20 jaar praktijk samen.

Vernieuwende vertelvormen

Ondanks dat de tentoonstelling niet autobiografisch is, haalt Sung Hwan Kim haalt veel inspiratie uit zijn eigen verleden. In zijn verhalen versmelt hij waarheid en fantasie. En gebruikt hij vertelvormen als mythe, folklore, roddel en theater om bezoekers te betrekken bij een universeel verhaal. Soms sprookjesachtig, soms griezelig. Neem bijvoorbeeld de filminstallatie Love before Bond (2017); een sprookje over twee mensen die elkaar nooit hebben ontmoet. Het werk is ontstaan vanuit Kims fascinatie voor de onrust van zijn nichtje in de overgangsjaren van tiener naar volwassene (ze speelt ook zélf in de film). Als Koreaans-Amerikaanse vrouw in de Verenigde Staten zoekt ze naar ruimte in het bestaande beeld van gemarginaliseerden. Kims nichtje is niet de enige die een rol speelt in zijn werk, veel van Kims werken bevatten bijdragen en uitvoeringen van muzikant en componist David Michael DiGregorio (ook bekend als dogr).

Intuïtie en emotie

Uniek aan Sung Hwan Kim: Protected by roof and right-hand muscles is dat Kim zowel de kunstenaar als vormgever van de tentoonstelling is. Hij wil dat bezoekers vertrouwen op hun gevoel en emotie en voegt daarom sensorische elementen toe aan de tentoonstelling. Zo zijn bijvoorbeeld de muren bij het werk Dog Video (2006) - een film over machtsrelaties en de kunstenaar die met zijn autoritaire vader onderzoekt - behangen met vellen flinterdun papier. Als je voorbij deze loopt, bewegen en knetteren ze. Jouw aanwezigheid beïnvloedt dus de tentoonstelling.

Sung Hwan Kim & het Van Abbemuseum

De kunstenaar nodigt bezoekers uit om te reflecteren op hun eigen relatie met grenzen en migratie. Het Van Abbemuseum in Eindhoven is daarvoor de uitgelezen plek. Van Philips’ gastarbeiders in de vorige eeuw tot de duizenden kenniswerkers van de huidige expat community: migratie is nauw verweven met het DNA van de stad. Na een open studio-project bij Framer Framed afgelopen voorjaar, is Sung Hwan Kim: Protected by roof and right-hand muscles Kims eerste grote Europese solotentoonstelling. Na het Van Abbemuseum zal de tentoonstelling een internationale tournee maken naar onder andere ZKM | Zentrum für Kunst und Medien Karlsruhe en het Art Sonje Center in Seoul.

Deze tentoonstelling is tot stand gekomen met steun van het Mondriaan Fonds, het ministerie van Cultuur, Sport & Tourisme van Korea, het Korea Arts Management Service, het subsidieprogramma Fund for Korean Art Abroad, en Fonds 21.

Wanneer

  • Elke dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag t/m 12 mei 2024 11.00 - 17.00 uur

Waar