De kracht van filmmuziek | Muziek als film, film als muziek

We zijn geneigd film te zien als een visueel medium, maar hoe anders zouden beelden werken als er geen geluid bij zat of als de componist voor net iets andere muziek had gekozen? Met de driedelige cursus De kracht van filmmuziek pleit Kevin Toma (filmcriticus, componist en pianist) voor een aandachtigere benadering van filmmuziek. Aan de hand van talrijke prikkelende filmfragmenten onderzoekt hij de betekenisvolle manier waarop muziek, geluid en beeld in elkaar kunnen grijpen. Deze avond staat in het teken van de overeenskomsten tussen film en muziek als kunstvorm.

Als toeschouwer zie je de beelden van een film nooit…

We zijn geneigd film te zien als een visueel medium, maar hoe anders zouden beelden werken als er geen geluid bij zat of als de componist voor net iets andere muziek had gekozen? Met de driedelige cursus De kracht van filmmuziek pleit Kevin Toma (filmcriticus, componist en pianist) voor een aandachtigere benadering van filmmuziek. Aan de hand van talrijke prikkelende filmfragmenten onderzoekt hij de betekenisvolle manier waarop muziek, geluid en beeld in elkaar kunnen grijpen. Deze avond staat in het teken van de overeenskomsten tussen film en muziek als kunstvorm.

Als toeschouwer zie je de beelden van een film nooit los van de geluiden en de muziek die erbij klinken. Andersom geldt hetzelfde: door de beelden ‘hoor’ je dingen in de muziek die anders onopgemerkt zouden blijven. Hoe kunnen filmmakers van de kracht van filmmuziek profiteren? Wat maakt de ene soundtrack zoveel beter dan de andere? Kevin Toma pluist het met je uit, in een spannende cursus die het plezier van het filmluisteren én -kijken voorop stelt.

MUZIEK ALS FILM, FILM ALS MUZIEK
Film wordt meestal als vertelkunst beschouwd. Maar wat gebeurt er als je film niet als een verhalend medium benadert (als toeschouwer dan wel als maker) maar als visuele vorm van muziek? Wat delen film en muziek als kunstvorm? Waarom klinkt sommige muziek onmiskenbaar filmisch, en hoe kunnen films met hun ritme, kleuren en sfeer juist als muziek werken? Een bijzonder avontuurlijke bijeenkomst, waarin Kevin Toma stil staat bij videoclips, experimentele cinema en films die geen verhaal nodig hebben om pure visuele muziek te worden.

KEVIN TOMA (Sittard, 1974)
is filmwetenschapper en filmjournalist voor onder meer de Volkskrant. Daarnaast verzorgt hij filmcursussen en lezingen door het hele land, maakt hij eigentijdse, veelgevraagde muziek voor zwijgende klassiekers en is hij dj.

ANDERE CURSUSAVONDEN

20-03 HET LUISTEREND OOG
27-03 DE MUSICAL

TICKETS

Voor iedere avond kan je een los ticket kopen via de ticketlink hierboven.

Wanneer

  • Woensdag 3 april 2024 om 19.30 uurTickets

Waar