De A’dammer | De man achter de kast met Q&A
In 1973 ontwierp Aldo van den Nieuwelaar de A’dammer, een opvallende, smalle kast met geribbeld rolluik die zou uitgroeien tot een wereldberoemd design icoon. Minder bekend is het verhaal van de ontwerper van de kast. In De A’dammer - De man achter de kast vertelt regisseur Harro Henkemans het levensverhaal van Aldo van den Nieuwelaar: een visionair vormgever, compromisloos kunstenaar én uitgesproken homoseksueel in een tijd en omgeving waar dat alles niet vanzelfsprekend was.
Op 27 november komt Harm Scheltens langs voor een Q&A.
De documentaire ‘De A’dammer - De man achter de kast’ volgt het leven van ontwerper
Aldo van den Nieuwelaar. Hij ontwerpt in de jaren zestig een serie revolutionaire
armaturen gebaseerd op de verfoeide TL-buisverlichting. Maar zijn echte doorbraak komt
met de A’dammer kast ontwerp, die in de jaren tachtig uitgroeit tot een internationaal
de…
In 1973 ontwierp Aldo van den Nieuwelaar de A’dammer, een opvallende, smalle kast met geribbeld rolluik die zou uitgroeien tot een wereldberoemd design icoon. Minder bekend is het verhaal van de ontwerper van de kast. In De A’dammer - De man achter de kast vertelt regisseur Harro Henkemans het levensverhaal van Aldo van den Nieuwelaar: een visionair vormgever, compromisloos kunstenaar én uitgesproken homoseksueel in een tijd en omgeving waar dat alles niet vanzelfsprekend was.
Op 27 november komt Harm Scheltens langs voor een Q&A.
De documentaire ‘De A’dammer - De man achter de kast’ volgt het leven van ontwerper
Aldo van den Nieuwelaar. Hij ontwerpt in de jaren zestig een serie revolutionaire
armaturen gebaseerd op de verfoeide TL-buisverlichting. Maar zijn echte doorbraak komt
met de A’dammer kast ontwerp, die in de jaren tachtig uitgroeit tot een internationaal
designicoon, waarvan meer dan zeventig varianten wereldwijd worden verkocht. Musea
kopen zijn werk aan en hij groeit uit tot een veelbelovende naam in de ontwerpwereld.
Maar Aldo is meer kunstenaar dan ondernemer en zijn perfectionisme botst met de
commercie. Vooral de gespannen relatie met directeur Harm Scheltens van
meubelfabrikant Pastoe loopt uit op een jarenlang juridisch gevecht over geld, erkenning
en zeggenschap.
De film gaat in op zijn jeugd in het katholieke Haaren, waar hij zich al jong een
buitenstaander voelde. Als homoseksuele jongen met radicaal nieuwe ideeën over
vormgeving botst Aldo met alles waar zijn omgeving voor staat. Zijn ouders runnen een
traditionele meubelzaak waar geen plek is voor zijn geometrische vormentaal en TL-
lichtkunst. Als Aldo op jonge leeftijd uit de kast komt en een relatie begint met een
jongen, zet zijn moeder hem letterlijk het huis uit – bang dat zijn ‘anders-zijn’ de goede
naam van de familie zal schaden. Die afwijzing zou Aldo zijn hele leven met zich
meedragen.
De film belicht vervolgens zijn flamboyante leven in het vrije Amsterdam van de jaren 70
en 80. In Amsterdam vindt Aldo eindelijk de ruimte om zichzelf te zijn. Hij wordt ontdekt
door Benno Premsela en vind aansluiting bij een groep rebelse ontwerpers, onder wie Gijs
Bakker, Wim Crouwel en Ad Dekkers. Hij ontwikkelt een eigen minimalistische stijl
gebaseerd op zijn systematische, modulaire manier van denken, geometrische abstractie
en door een minimaal gebruik van beeldmiddelen. Niet te modisch. Hij gelooft in
evergreens.
Zijn doorbraak kwam met het succes van de A’dammer, dat hem niet alleen internationale bekendheid en een luxe levensstijl bracht. Hij leefde midden in de bevrijdende homocultuur van de jaren zeventig en onderhield intieme banden met prominente kunstenaars en architecten, zoals Youri Egorov en Jan Brouwer. Deze periode van welvaart en vrijheid werd abrupt overschaduwd door de opkomst van de aidsepidemie in 1981, die meerdere van zijn dierbaren het leven kostte en een diep duistere wending gaf aan zijn bestaan.
Wanneer
- Donderdag 27 november 2025 om 20.00 uur Tickets
Waar
Contact
Kastanjelaan 500
5616 LZ Eindhoven Plan je route naar De A’dammer | De man achter de kast met Q&A