Edo Righini

‘Alles wat ik doe, heeft te maken met verbinding’

‘Ik heb nu geen tijd om gitaar te spelen. Maar door muziek maken heb ik veel geleerd over verbinding,’ Op de vraag hoe het met zijn status als musicus staat is dit het antwoord van Edo Righini, algemeen directeur van Muziekgebouw Eindhoven. ‘Voor mij heeft veel wat ik doe te maken met verbinding. Of ik voorheen in een kleine zaal een luitsuite van Bach speelde of in een stadion een popartiestbegeleidde, het belangrijkste was altijd het contact met het publiek. Van de eerste tot de laatste rij. Zo vind ik het nu voor het Muziekgebouw belangrijk om een zo breed mogelijk publiek te bereiken en als gebouw met alles wat er speelt in de stad in verbinding te staan.’

Digitale transformatie

‘Een rare tijd om met zo’n baan te starten’, zo vatte Edo Righini zijn eerste maanden als directeur van Muziekgebouw Eindhoven samen. Midden in de coronatijd nam hij een concertzaal over die op verschillende manieren onder vuur lag. Er lagen grote vragen over de rol van het Muziekgebouw in de infrastructuur van de stad en het financiële functioneren. Edo: ‘Als je iets positiefs uit de hele coronaperiode wilt halen dan is het dat het tijd voor reflectie gaf. Wat nu? Hoe kunnen we een model ontwikkelen dat future proof is? Dat heb ik mij vaak afgevraagd.’ 

Inmiddels liggen er mogelijke antwoorden en is er het vertrouwen dat Righini de juiste man op de juiste plek is. ‘We zijn bezig met een breed gedragen proces en de eerste resultaten stemmen ons en onze stakeholders positief’. Hij denkt veel na over toekomstige concepten waarbij digitale transformatie een belangrijke rol speelt. ‘Hoe kunnen we online zaken aanbieden die iets toevoegen aan de concertbeleving en niet louter digitaal kopiëren wat in de zaal gebeurt? Hoe kunnen we onze interne processen verbeteren en met digitalisering versimpelen?’ Hier komt Edo Righini’s ervaring op het gebied van digitalisering bij zijn alma mater van pas, de universiteit HEC in Parijs, waar hij bestuurslid is van de HEC Advanced Technology Club). Ook in de Raad voor Cultuur (Commissie Digitale Transitie) en de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten hield hij zich bezig met digitalisering, en Edo was oprichter en directeur van een innoverend platform voor online onderwijs dat het curriculum van traditionele culturele onderwijsinstellingen vertaalde naar (interactieve) online lessen voor studenten en (muziek)scholen wereldwijd.

Drempel verlagen

Voor Edo Righini zijn het geen zaken die op zichzelf staan. Alles valt onder de visie Verbinden en verbreden die hij en zijn team hebben opgesteld. ‘Verbinden is in alle opzichten leidend. Of het nu gaat om het opzoeken van de doelgroepen in de stad, om innovatie of het naar buiten treden als concertzaal. We luisteren heel goed naar de behoefte van het publiek in Eindhoven en omstreken. We willen de drempel om naar het Muziekgebouw te gaan verlagen. Bij alles staat de doelgroep centraal.’ 

Of beter: de doelgroepen, want Eindhoven is een kleurrijke stad met vele publieksgroepen. ‘Hardcore klassieke muziekliefhebbers, culturele minderheden en vluchtelingen, internationale kenniswerkers, mensen met een zeer kleine beurs; we willen alle wensen zo goed mogelijk kennen en honoreren. Daartoe gebruiken we verschillende strategieën om ons huidige en toekomstige publiek goed in beeld te hebben en op maat te bedienen. Data-based marketing bijvoorbeeld. Tegelijkertijd programmeren we vanuit en met meerdere publieksgroepen, die we ook betrekken bij de ontwikkeling van nieuwe programmering. Dat betekent dat we regisseren én registreren. Voor mij en de organisatie is dat supersnel schakelen, van filmdirector naar cameraman. Het leuke is dat dit veel ruimte schept voor nieuwe ideeën.’ 

Ook buiten het gebouw proactief 

Geruststelling voor de trouwe bezoekers over de afgelopen dertig jaar is er ook. ‘We behouden al het goede wat is opgebouwd’, zegt Edo. ‘Dat betekent dat we garant staan voor hoge kwaliteit en dat de programmering veelomvattend is, blijft en nog veelomvattender wordt. Dus we blijven investeren in hoge kwaliteit, talentontwikkeling en nieuwe concepten die nóg aansprekender zijn voor een groot en breed publiek.’ Daarbij wil hij ook het aanbod pop- en jazzconcerten uitbreiden en meer samenwerking zoeken met andere culturele instellingen zoals de Effenaar. ‘Het Muziekgebouw moet een muziek omarmend instituut worden, waarin muziek op het hoogste niveau wordt aangeboden en dat ook proactief is buiten het gebouw. De bezoeker moet niet alleen de weg naar het Muziekgebouw vinden, wij moeten ook onze weg naar de bezoekers zoeken.’

De directeur heeft alle vertrouwen in het nieuwe elan, de toekomst van het Muziekgebouw en zijn eigen rol daarin. ‘Eindhoven en de Brainportregio zijn een inspirerende omgeving om te werken. Er heerst een bijzondere creatieve energie in deze stad en mensen weten elkaar snel te vinden. Ik kijk elke dag uit naar mijn werk. Ik hoop vanuit mijn ervaring als musicus en bestuurder mijn steentje te kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van het Muziekgebouw en het culturele veld in Brabant in het algemeen.’