Tussen Culturen: Japan

Van design tot diner

Voel je thuis. Er zijn van die plekken die dicht bij je hart liggen en waar je je meteen thuisvoelt. Bijzondere, zeldzame en essentiële plekken waar je jezelf af en toe helemaal mag onderdompelen. Voor mij is F Life zo'n plek hier in de buurt. Vraag me waar ik mijn vrienden het liefst mee naartoe neem om samen te genieten en met álle zintuigen geluk en voldoening te delen - dit is zonder twijfel hier. Ik voel me er geliefd, verzorgd en in de watten gelegd elke keer weer als het fantastische kawaii Japanse stel Dai en Komi me breed glimlachend onthaalt.


Waar staat F Life voor?
'F Life is ontleend aan de eerste letter van onze favoriete Engelse woorden: food, future, fun, furniture, etc. Het restaurant in Japan heeft dezelfde naam en hetzelfde concept."

Hoe is het begonnen?
'Dai en ik hebben elkaar ontmoet in Tokio. Hij komt uit de prefectuur Kagawa, ik uit Aichi. Toen we jonger waren, werkten we allebei in de modebranche. Hij eerst als patroonmaker, later als ontwerper. Ik werkte als kledingverkoper. Daarna richtte Dai een kledingontwerpbedrijf op, waar we samenwerkten met verschillende ontwerpers. Omdat we houden van eten, kunst en meubels, verhuisden we naar Kagawa om daar ons restaurant F Life te openen. We kozen voor deze regio vanwege de Setouchi Triennale, een kunstfestival dat elke drie jaar wordt gehouden om het Seto Inland Sea-gebied nieuw leven in te blazen na jaren van ontvolking en milieuschade. We hebben F Life zo'n zeven jaar gerund.'

Waarom besloten jullie om F Life hier te openen?
'Eindhoven staat bekend om design en technologie. Er is een Design Academy en jaarlijks vindt de Dutch Design Week plaats. Ontwerpers die afstuderen aan de academie blijven hier wonen en er komen alleen maar meer nieuwe talenten bij. Geen enkele andere stad promoot design op deze manier. Na veel overleg hebben we besloten om te verhuizen en F Life hier voort te zetten. We wonen in Eindhoven en wilden in eerste instantie ook hier het restaurant openen. Vanwege gebrek aan de juiste ruimte tegen. betaalbare prijzen besloten we tegen de stroom in te gaan en in Veldhoven te openen.'


Wat voor soort klanten komen er naar jullie restaurant?
'Mensen uit verschillende landen, waaronder natuurlijk Nederland. Je merkt een groot verschil tussen een Japanse en een Europese klant. Er is meer respect en blijdschap. We voelen ons hier elke dag blij en voldaan.'

Waarom hebben jullie gekozen voor een veganistisch menu?
'We maken ons steeds meer zorgen over milieukwesties, dierenwelzijn en hedendaagse gezondheidskwesties. Daarom kiezen we voor biologisch voedsel en omarmen we een veganistisch en vegetarisch dieet.'


Welke ingrediënten ontbreken nooit in jullie keuken?
'Miso en sojasaus zijn gefermenteerde plantaardige voedingsmiddelen en zijn altijd in onze keuken te vinden! Qua lokale producten houden wij van kaas en groenten."
Jullie hebben een grote passie voor kunst en design. Zijn er lokale kunstenaars of ontwerpers die jullie bijzonder aanspreken? 'We hebben al veel ontwerpers ontmoet, maar de ontwerpen van Maarten Baptist en Noon Passama zijn geweldig.'


Wat missen jullie het meeste aan Japan?
'Gelukkig zijn er voldoende technologische mogelijkheden om online te communiceren, dus dat gevoel van missen hebben we niet meer zo erg."
Hebben jullie toekomstige projecten in de pijplijn? 'We zijn gepassioneerd door cultuur, design, kunst, mode en lifestyle en kijken vol enthousiasme naar de toekomst, waar nog veel spannende mogelijkheden voor ons liggen.'

 

JAPONISME

Japan is populairder dan ooit: in 2024 bezochten maar liefst 36,9 miljoen mensen het land, een record. Reizigers komen graag terug voor de rijke cultuur, gevarieerde keuken en bijzondere natuur. Vooral Europeanen voelen zich al lange tijd aangetrokken tot Japan, dankzij de mix van historische, artistieke en moderne invloeden. Eind 19e eeuw, toen Japan zich weer opende voor buitenlandse handel, raakten Europese kunstenaars in de ban van Japanse kunst, vooral ukiyo-e hout-snedes, wat leidde tot het Japonisme, ondermeer herkenbaar in het werk van Monet en Van Gogh.
De wederzijdse waardering tussen Europese en Japanse culturen komt voort uit hun verschillen én overeenkomsten.
Hoewel hun kunstvormen uiteenlopen, leggen beide culturen de nadruk op creativiteit, traditie en vernieuwing. Die combinatie van herkenning en iets totaal anders maakt de Japanse cultuur zo aantrekkelijk voor Europeanen - en zorgt voor een levendige culturele uitwisseling die beide kanten verrijkt.