Interview : Storioni Festival - Bart van de Roer

Wie denkt dat kamermuziek alleen thuishoort in een concertzaal, kent het Storioni Festival nog niet. 

Al jaren een vaste waarde in de Eindhovense cultuuragenda, zoekt het festival onder leiding van pianist en mede-oprichter Bart van de Roer steeds vaker de stad op. Tussen BMX'ers, zaagmachines en internationale studenten ontstaan dit jaar nieuwe vormen van verbinding door muziek. 

 

Van het Muziekgebouw naar de werkplaats 

Het Storioni Trio - Bart van de Roer en Marc en Wouter Vossen - organiseert sinds 2007 het kamermuziekfestival, ooit gestart in het Muziekgebouw Eindhoven. Maar dat is allang niet meer de enige plek waar kamermuziek klinkt. 'Wij willen de wand van het podium doorbreken door de stad in te gaan, vertelt Bart van de Roer. 'Zoals bij Piet Hein Eek, waar we midden in de werkplaats tussen de zaagmachines zitten. ledere locatie geeft een concert zijn eigen kleur. Dat maakt het spannend, voor het publiek én voor ons. Ook Area 51 op Strijp-S, centrum voor urban cultuur, is dit jaar opgenomen als programmalocatie. 'Eigenlijk de meest onlogische plek voor een kamermuziekconcert,' lacht hij. 'Maar het vele hout zorgt voor fantastische klanken." 

 

Verbinding 

Het thema van dit jaar is verbinding. Een thema wat perfect aansluit bij het genre van het Storioni Festival: kamermuziek. Bart: 'Kamermuziek gaat over het samenspel tussen de artiesten, zonder dirigent. Je bent samen verantwoordelijk voor de uitvoering. Die gelijkwaardigheid en interactie is terug te zien in hoe het festival is vormgegeven. In samenwerking met Area 51 ontwikkelde het Storioni Festival een uniek programma waarin klassieke musici de verbinding aangaan met urban artiesten als BMX'ers, dansers en spoken word performers. 'Juist omdat de werelden die samenkomen zo ver uit elkaar liggen, komt het thema in deze voorstelling het krachtigst tot leven.' 

En dat is nodig, volgens Bart: 'Ik zie dat er in de samenleving bubbels ontstaan, waarin mensen niet meer de verrassing aan willen gaan. Dit soort projecten doorbreken dat.' Hij ziet het effect van dichtbij: "Artiesten die bijvoorbeeld in de spoken word zitten en dan ineens klassieke strijkersmuziek horen. Dat raakt me. Anderzijds juist de klassieke musici, die meegenomen worden in de passies van de urban artiesten.' 

Het festival nodigt musici van over de hele wereld uit. Sommige zijn vaste gasten, ook nieuwkomers krijgen podium. 'We hebben een lunchconcert ingericht op jong en nieuw talent. Ze komen van alle hoeken en windstreken en de spanning zit erin, dat zij ineens met elkaar spelen en elkaar uitdagen tijdens het concert. Er ontstaan vónken en daar mag je dan bij zijn.' 

 

Afwisselend en avontuurlijk 

De programmering van dit jaar noemt Bart 'avontuurlijk en afwisselend'. "We zijn met z'n drieën als oprichters en ieder brengt zijn eigen ideeën mee. Net als een chef kijk je wat er op het menu moet staan: alleen tapas is te weinig, je wilt ook een stevig gerecht.' Per locatie wordt het menu afgestemd: "In een kasteel past een traditioneel stuk, op een andere plek wil je juist iets aparts. Als een soort verrassingsmenu, waarin ook onbekende componisten een plek krijgen. Dat zijn juist vaak stukken waar mensen het na afloop nog over hebben.' 

Een nieuw en bijzonder project dit jaar is de Engelstalige voorstelling op de TU/e: 'These Are the Names', gebaseerd op het boek van Tommy Wieringa. Acteur Tom Hofman vertelt het verhaal over vluchtelingen die op zoek gaan naar hun identiteit. Een actueel thema, volledig verteld in het donker. 'De voorstelling zelf hebben we vorige zomer eerder gedaan in Finland en in het Nederlands. Nu moeten we kijken of we inderdaad de mensen die wij hopen te bereiken, internationals, ook in de zaal krijgen. Dat is spannend." 

 

Uitdaging 

Hoewel het organiseren van een festival financieel en logistiek uitdagend is, is Bart trots op wat er bereikt wordt. 'We komen op plekken die typerend zijn voor Eindhoven en proberen de identiteit van de stad op die manier te vangen. Vorig jaar begonnen we met Area 51 als experiment. Nu is het een bewust onderdeel van ons verhaal. Zo blijven we ieder jaar de samenwerkingen opzoeken en nieuwe elementen toevoegen.' Zo ook een muzikale fietstocht: 'We starten bij wielercafé Cyklist en onderweg zijn er korte concerten op verrassende locaties. Het past bij ons als trio om met een open mind te blijven nadenken: Hoe maken we het dit jaar nóg spannender?' 

 

Ga zitten en kijk wat er gebeurt 

Voor Bart van de Roer is kamermuziek onmisbaar in de huidige tijd: 'Er is niks mooier dan op het podium naar elkaar luisteren en op elkaar reageren. Samen creëer je een moment dat het publiek raakt. Voor de twijfelaar heeft hij nog een duidelijke boodschap: 'Kom luisteren. Denk niet: klassiek is niks voor mij. Laat je verrassen, dat is de insteek van het hele festival. Ga zitten en kijk wat er gebeurt.' 

 

Meer info? Storioni Festival